Thursday 9 February 2012

SNOWMAN 

Sebelum menjadi seorang yang mahir dalam mengendalikan perisian 3D' max mestilah bermula dari asas..Dan yang paling asas ialah kita kene kenal dia punya toolbar dahulu..barulah masuk kepada 'compound object','standard primitive',' extended primitive' dan dll.
     Tugasan yang pertama adalah macam mana nak membina SNOWMAN a.k.a ORANG SALJI menggunakan perisian 3D's max :-


Langkah - langkahnya :


  Dengan menggunakan Standard Primitives iaitu Sphere untuk membuat badan dan kepala Snowman





   Kemudian , masih lagi menggunakan Sphere untuk membuat butang baju, mata dan mulut Snowman.
   Dan pilih kesemua bahagian untuk di Group-kan supaya kedudukannya tidak beralih untuk langkah seterusnya




    Seterusnya, pilih menggunakan Cone yang juga terdapat dalam Standard Primitives untuk membuat hidung Snowman.



   Bagi membuat topi Snowman, saya telah menggunakan Cylinder yang diambil dari Standard Primitives. Dua saiz Cylinder yang berbeza telah di buat dan disatukan bagi membuat topi Snowman.





  Selanjutnya , bina satu garis lurus dan bulat menggunakan Line dan CIrcle, kendian pergi ke Compund Object.





   Kemudian klik pada line yang dah sedia ada, dan takan loft.


    
    Seterusnya tekan  option Get Shape dan menekan bentuk Circle telah dibuat tadi. 




    Akhir sekali, gerakkan bahagian tangan yang telah siap pada kedudukan yang sepatutnya kemudian Copy atau Mirror Object.



No comments:

Post a Comment